Tuesday, February 15, 2011

Nasi Goreng 'Leftover'

Tajuk...aduhai..

Buat ni pun dah lama (dah dua minggu rasanya)..baru hari ni ada mood nak upload. Hasil lebihan makan malam, carry forward ke esok pagi untuk buat nasi goreng..Aci kan? mesti lah aci sebab jimat..dan tidak membazir.

Makanan yang tak habis tu tak baik bazir kan..so..isi ayam goreng, dilerai2kan dari tulangnya, ikan goreng pun begitu, Sambal belacan dan ulam kacang botol pun masuk sekali. Sedap jugak tau. Ayam Goreng jer yang fresh digoreng..Cover line la kan..kalau tak de ayam goreng anak saya payah sikit nak makan.

Teringat kat arwah mak mertua..kalau balik kampung, pagi2 mesti breakfast nasi goreng stail gini. Tak payah susah2 tumbuk ikan bilis bagai..Cuma tumiskan bawang merah/putih sampai garing, masukkan sambal dan isi ayam/ikan goreng, dan sambal..masukkan nasi putih sejuk.Masukkan apa2 sayur yang disukai.. Garam pun tak perlu tambah banyak sebab dalam sambal,ayam,ikan tu dah ada garam...memang pantas dan ekspress.




Ini salah satu dari hanya 2 stail nasi goreng yang saya pandai buat.. Yang pertama yang warna putih..(cili padi dan ikan bilis). Kalau stail lain2 tu..mintak maap..selalu kantoi..Nasi goreng kerabu ker, tomyam ker...yg fancy2 tu..ampun dan maap...even Nasi Goreng China pun tak seperti yang diharapkan...

Betullah org cakap, nak buat apa2 pun mesti ada minat.sama ada minat membuat atau minat memakan..Saya tak suka nasi goreng mungkin sebab itu selalu tak mencapai expectation..Apa nak buat kan kalau dalam hati ada benci...

No comments: